Saturday, November 21, 2009

Musim Tengkujuh Dah tiba..

Salam.... Pejam celik pejam celik tidak sedar yang kita sudah berada dipenghujung tahun 2009. Bulan November. Lazimnya 3 bulan terakhir pada setiap tahun merupakan musim hujan atau dalam erti kata lain musim bah di Kelantan. Pabila tiba musim hujan terkenang kembali kisah-kisah dizaman kanak-kanak dan awal remaja dulu. Setiap kali tiba musim hujan air akan mula menaiki setiap penjuru rumahku. ini bermakna seluruh bendang ataupun sawah padi disekeliling rumahku sudah ditenggelami air. Tali air yang merentangi di hadapan rumahku juga sudah diisi penuh air. Dan keseronokannya tidak lain dan tidak bukan dapt menangkap ikan darat dan bermain air. seronoknya apabila mengenang kembali zaman dahulu. Kini pada usia hampir 20an , aku tidak lagi melakukan perkara sedemikian. Sekarang, masa banyak dihabiskan di depan tv dan laptop. Bermain game dengan adik-adik dan sebagainya. Masalah sekarang adalah bila musim tengkujuh melanda, aku cukup berat untuk bangun dan melakukan kerja. Sungguh berat dek kesejukan yang membuai-buai ku untuk terus tidur.Di sini aku memohon kekuatan daripada Allah agar diberikan kekuatan untuk menempuh musim tengkujuh yang menyejukkan ini. Aku pohon kekuatan sebagai jawapan terhadap kelesuan dan kekakuan dimusim bah ini. Diharap aku dapat menjalani kehidupan di musim bah ini dengan sebaik mungkin.Sekian..

0 comments:

Post a Comment

 
;